موج رسا
کد خبر: ۱۶۹۴۶
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۲

به گزارش موج رسا, علی هاشمیان با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده از محل صرفه‌جویی سوخت، سقف مبلغ بازپرداخت سرمایه‌گذاری در طول اجرای طرح را  ٦٣٥ میلیون دلار برای ١٤٠ هزار تاکسی عنوان کرد. 

 
وی افزود: مبنای پرداخت صرفه‌جویی براساس تحقق هر کیلومتر پیمایش تاکسی صندوقدار (سدان)، تا سقف مبلغ ٣٧٨٠ دلار و مدت زمان بازپرداخت آن پنجساله بوده و مبنای پرداخت صرفه‌جویی براساس تحقق هر کیلومتر پیمایش تاکسی ون، تا سقف ٧٨١٠ دلار و مدت زمان بازپرداخت آن هفت ساله خواهد بود. 
 
مدیر طرح جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، تصریح کرد: تاکسیهای تمام برقی و هیبریدی نیز با پیمایش ٢٠٠ کیلومتر با یکبار شارژ می‌توانند در ازای از رده خارج کردن یک تاکسی فرسوده در این طرح شرکت کنند.  
 
وی بر لزوم همکاری همه دستگاهها و سازمانهای مسئول در از رده خارج کردن تاکسیهای فرسوده تاکید کرد و گفت:‌ استفاده از سوخت پاک CNG در حمل و نقل عمومی بویژه تاکسیها دارای منافع راهبردی، اقتصادی و  زیست محیطی است.  
 
هاشمیان تصریح کرد: رسیدن به این اهداف با استفاده از خودروهای پایه گازسوز که دارای شرائط و دوام بهتری از نظر مصرف سوخت و آلایندگی در طول عمر تاکسی‌ دارد، امکان‌پذیر است به همین سبب شورای اقتصاد مصوبه‌ای در تاریخ ٢٧ اسفندماه سال ٩٣ درباره جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی‌های فرسوده به تصویب رساند. 
 
وی گفت: طی این مصوبه تامین مالی برای جایگزینی این تاکسی‌ها تنها از محل صرفه جویی حاصل از حذف مصرف بنزین و جایگزینی آن با سوخت CNG انجام خواهد شد.  
 
مدیر طرح جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت شرائط استفاده از ظرفیتهای مصوبه شورای اقتصاد و حصول صرفه جوئی سوخت و استفاده از منافع مالی حاصل را برای مالکان تاکسی جایگزین را پایه گاز سوز بودن تاکسی، پیمایش ٣٥٠ کیلومتر با یکبار سوختگیری گاز، باک بنزین با ظرفیت کم،نصب سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) اعلام کرد. 
 
هاشمیان با اشاره به مزیتهای خودروهای پایه‌ گازسوز نسبت به خودروها دوگانه‌سوز، تصریح کرد:‌ از جمله آنها می‌توان به آلایندگی کمتر، مصرف سوخت کمتر (حدود ١٥ تا ٢٠ درصد)، استهلاک کمتر موتور، و پایدار بودن میزان آلودگی و مصرف سوخت در طول عمر تاکسی‌ اشاره کرد.  
 
وی پیمایش ٣٥٠ کیلومتر با یکبار سوختگیری را یکی دیگر از شرائط تاکسیهای جایگزین عنوان کرد و افزود: هرچه پیمایش یک خودرو با یکبار سوختگیری بیشتر باشد راننده نیاز کمتری به طی مسافت و صرف وقت زیاد برای سوختگیری مجدد دارد؛ بنابراین در جهت کاهش بار جایگاههای سوختگیری و خدمات دهی بهتر به رانندگان تاکسی  این شرط برای تاکسی‌های جایگزین در مصوبه آورده شده است. 
 
هاشمیان در ادامه به داشتن باک بنزین با ظرفیت کم تاکسیهای جایگزین اشاره کرد و گفت:‌ باک کوچکتر وزن خودرو را تا حد زیادی کاهش داده و این امر به کاهش مصرف سوخت، آلایندگی و استهلاک تاکسی کمک می‌کند؛ ضمن این که به دلیل مساعد بودن شرائط استفاده از سوخت CNG در تاکسیهای پایه‌گازسوز و استفاده کمتر از بنزین، صرفه اقتصادی بیشتری برای راننده دارد.  
 
مدیر طرح جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: الزام این شرط در چارچوب مصوبه بدلیل حصول صرفه جویی و پرداخت مبالغ صرفه جویی بیشتری به مالکان تاکسی خواهد بود.  
 
وی نصب سامانه موقعیت یاب جهانی ( GPS) را بر روی خودرها الزامی دانست و یادآور شد: این موضوع نشانگر میزان فعالیت تاکسیها در ناوگان خواهد بود، بدیهی است هرچه پیمایش تاکسی بیشتر باشد بازپرداختهای صرفه جوئی در سقف معین در مصوبه بیشتر خواهد بود. 
 
هاشمیان تاکید کرد: تدبیر شورای اقتصاد در استفاده از ظرفیتهای موجود در ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در ابلاغ مصوبه «جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» یک عزم همه جانبه را برای کمک به نوسازی ناوگان تاکسیرانی می طلبد و به نظر می‌رسد استفاده از تاکسیهای جدید کنونی با مشخصاتی غیر از آنچه که ذکر شد، ظرفیت استفاده از بازپرداخت صرفه جویی را در قالب مصوبه فوق از دست خواهد داد.

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: