موج رسا
کد خبر: ۱۷۰۹
تاریخ انتشار: شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۱

در مناظره بررسی آلودگی هوای کلانشهرهای کشور که عصر روز جمعه(یکم آذرماه) از شبکه یک سیما پخش شد، محمد‌هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران و دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، یوسف رشیدی دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، محسن صالحی نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ناصر کرمی سردبیر خبرگزاری محیط‌زیست و سید هادی هاشمی رئیس اسبق راهور نیروی انتظامی تهران بزرگ حضور یافتند که مباحث و راهکارهای کاهش آلودگی هوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محیط زیست متولی آلودگی هوا/تاکنون متولی به مجلس برای پاسخگویی احضار نشده است

دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا گفت: متولی حاکمیتی آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست است ولی دستگاه‌ها نیز باید در این خصوص به وظایف خود عمل کنند.

محمد هادی حیدرزاده اظهار داشت: مردم از این همه ارائه گزارش مسئولان درباره آلودگی هوا خسته شده‌اند و منتظر این هستند که آلودگی هوا کاهش یابد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار موضوع آلودگی هوا در سال 1355 در روزنامه کیهان مطرح شد و پس از آن رسانه‌های مختلف به این موضوع و راهکارهای کاهش آلودگی هوا پرداختند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه موضوعات مختلفی در آلودگی هوا سهم دارند افزود: عدم مشارکت معنی‌دار همه ذینفعان از جمله دولت، قوه مقننه و قوه قضاییه در آلودگی هوا تأثیرگذار است.

وی افزود: دولت باید تکلیف خود را با متولی کاهش آلودگی هوا مشخص کند و به سازمان حفاظت محیط زیست اختیارات متناسب با وظایف آن سازمان بدهد.

دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا افزود: تاکنون یک رئیس و متولی آلودگی هوا برای پاسخگویی به نمایندگان مردم به مجلس احضار نشده است.

وی افزود: 5 ساله شدن معاینه فنی خودرو، عدم تعامل دولت و قوه مقننه و دستگاه‌های حاکمیتی در آلودگی هوا نقش داشته است.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: هماهنگی بین بخشی و مشارکت‌های مردمی کلید کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.

دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا تأکید کرد: متولی حاکمیتی آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست است ولی باید دستگاه‌ها نیز به وظایف خود عمل کنند.

لابی‌گری‌ها جلوی اجرای قوانین پیشگیری از آلودگی هوا را می‌گیرد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اگر چه قوانین زیادی برای پیشگیری از آلودگی هوا داریم اما گاهی می‌بینیم با لابی‌هایی که صورت می‌گیرد اجرای قوانین به تأخیر افتاده و اجرا نمی‌شود.

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: آلودگی هوا یکی از مباحثی است که امروزه سلامت مردم را تحت تأثیر قرار داده و در محافل بین‌المللی روی آن کار می‌شود.

وی به نمونه‌هایی از تحقیقات دانشمندان دنیا که نتایجی نیز در پی داشته است، گفت: آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام کرد که دود دیزل سرطان‌زا است و گاز‌های ناشی از احتراق مستقیم خودروهای دیزل جزو گروه اول ترکیبات سرطان‌زا قرار می‌گیرد و ما در کشور هیچ سیستمی برای کنترل این نوع آلودگی نداریم.

نماینده شهرداری تهران در مناظره آلودگی هوا به گزارش دیگری از آژانس تحقیقات سرطان اشاره کرد و گفت: همین آژانس امسال اعلام کرد که آلودگی هوا سرطان‌زا است در صورتی که تا الان هیچ مؤسسه معتبر بین‌المللی به صراحت به این مسئله اشاره نکرده بود.

وی ادامه داد: همچنین تحقیقات دیگری برای بررسی آمار بیماری‌ها و مرگ در سال 2008 تا 2011 در بین 25 شهر 12 کشور اروپایی و روی 39 میلیون جمعیت انجام شد که نشان داده 19 میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوا در این جمعیت اتفاق افتاده و باید بحث آلودگی هوا را جدی گرفته و ریشه‌ای به آن پرداخت.

رشیدی به این نکته نیز اشاره کرد که ما در کشور تجارب موفق نیز داشته‌ایم چرا که پس از حذف سرب از بنزین از سال 89 شاهدیم که غلظت سرب از استانداردهای بهداشتی در سطح هوا پایین‌تر آمده و اگر چه هنوز با غلظت بالای مونواکسید‌کربن در مناطق پرترافیک در دست و پنجه نرم می‌کنیم اما وقتی وارونگی هوا رخ می‌دهد گاز مونواکسید کربن از استانداردهای بهداشتی بالاتر نمی‌رود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اذعان داشت: کارهایمان آن طور که باید شتاب لازم را نداشته ضمن اینکه استانداردهای هوا هر چند سال یکبار بازنگری می‌شود و اگر اکنون استانداردها را به روز کنیم 7 ـ 8 سال دیگر قطعا هوای ناسالمی داریم.

همچنین در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه تکالیفی تعیین شده که به آلودگی هوا رسیدگی شود اما گاهی می‌بینیم با لابی‌هایی که صورت می‌گیرد اجرای قوانین به تأخیر می‌خورد اما یک اصل کلی وجود دارد که آلودگی هوا را باید از منبع کنترل کنیم و اگر آلودگی در هوا رها شود هیچ کاری نمی‌توانیم کنیم.

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در فصل سرما اجتناب‌ناپذیر است

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر جایگزینی سوخت‌های پاک در نیروگاه‌ها و کارخانجات کشور گفت: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در فصل سرما اجتناب‌ناپذیر است.

محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در اینکه ضرورت دارد آلایندگی‌های موجود در هوا در کلانشهرهای کشور کنترل شود و برنامه‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت آن پیش‌بینی شود شکی وجود ندارد.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: باید ابتدا سند راهبردی و همچنین الزام به مشارکت کسانی که در این سند راهبردی باید وظایف خود را به موقع انجام دهند مدنظر قرار گیرد، با افزایش جمعیت و سطح استفاده از وسایل و ماشین‌آلات لازم است ارتقاهایی در سطوحی که در بخش استفاده از این فرایندها است، وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: به تاریخ که برگردیم مشاهده می‌کنیم که سطوح فرایندها به مرور زمان ارتقا یافته است به طوری که امروز سطحی از آلایندگی در خودروها در کشور وجود دارد که می‌توان گفت 12 سال گذشته این سطح در اروپا وجود نداشت.

صالحی‌نیا افزود: بحث وارونگی دما یکی از مواردی است که مدیریت شهری باید برنامه‌هایی را برای آن پیش‌بینی کند.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح استاندارد بنزین ادامه داد: وزارت نفت برنامه‌هایی را در این باره دارد اما به سطح مورد نظر ما نرسیده است.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین به تعویض مبدل‌های کاتالیستی در خودروها نیز اشاره کرد و گفت: تولیدات کارخانجات باید بر اساس ارتقای سطوح آلایندگی در چارچوب فناوری روز اتفاق افتد.

صالحی‌نیا در ادامه با تأکید بر ضرورت جایگزینی سوخت پاک به جای سوخت‌هایی نظیر مازوت اضافه کرد: سوخت مازوت و معادل‌های آن باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها به خصوص ذرات معلق در هوا می‌شود و بر همین اساس باید جایگزینی مناسب از سوخت پاک برای آن مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته بسیاری از کارخانجات و نیروگاه‌ها هم اکنون از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند اما باید توجه داشت که استفاده از این سوخت در برخی از فصول سال مانند زمستان اجتناب‌ناپذیر است.

ذینفعان از آلودگی هوا سود می‌برند/ 97 درصد مردم اهواز مایلند که از این شهر بروند

سردبیر خبرگزاری محیط‌زیست افزود: ذینفعان آلودگی هوا مانند وزارت صنایع، شهرداری، محیط زیست و وزارت نفت از آلودگی هوا سود می‌برند.

ناصر کرمی در برنامه مناظره درباره کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور اظهار داشت: دور میز پروژه آلودگی هوا مقصران و ذینفعان فروخفته ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: از آلودگی هوا وزارت صنایع، شهرداری، محیط‌زیست و وزارت نفت که از ذی‌نفعان هستند سود می‌برند.

کرمی خاطر نشان کرد: آنچه که به عنوان مصوبات کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها از جمله افزایش محدوده طرح زوج و فرد و تغییر ساعت کاری ادارات مطرح می‌شود خیلی غلط است و به صورت مقطعی نیز مشکلات را حل نمی‌کند.

این فعال محیط‌زیست خاطر نشان کرد: در شهر اهواز که آلوده‌ترین شهر در جهان است خیلی از روزهای سال میزان آلاینده‌های هوا 50 برابر حد مجاز است. در صورتی که شهر شوش در خوزستان یکی از 10 شهر جهان است که از 5 هزار سال پیش تاکنون محلی برای سکونت بوده است.

وی افزود: 97 درصد مردم اهواز مایل به این هستند که از این شهر خارج شوند. چرا که اهواز کارخانه‌هایی بسیار فرسوده دارد که فعالیت‌های نفتی بسیار آلاینده‌ای در این شهر صورت می‌گیرد که حتی معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز اجازه بازدید از این کارخانه را ندارد.

کرمی یادآور شد: مردم خوزستان از آلاینده‌ترین و قدیمی‌ترین خودروها به دلیل وضعیت معیشتی استفاده می‌کند.

وی افزود: زیرساخت‌های شهر تهران برای 4 میلیون نفر وجود دارد ولی با جمعیت فعلی تهران آینده روشنی از لحاظ محیط زیستی برای این کلانشهر پیش‌بینی نمی‌کنم.

مردم پایتخت باید خودشان را به باد بسپارند

رئیس اسبق راهور نیروی انتظامی تهران گفت: مسئولان در زمینه آلودگی هوا لجام گسیخته عمل می‌کنند و انگار مردم باید برای داشتن هوای سالم در انتظار باد و باران باشند و خودشان را به باد بسپارند.

سید هادی هاشمی بعدازظهر جمعه خاطرنشان کرد: آلودگی هوا تاکنون دغدغه بسیاری از دانشگاهیان و متخصصان بوده اما آنطور که باید راجع به آن صحبت نشده است.

وی افزود: روند رو به رشد شهرها، صنعتی شدن، نیاز به رشد حمل و نقل سبب شده تا مردم بیشتر از وسیله نقلیه استفاده کنند و آلاینده‌های زیست محیطی روز به روز بیشتر شود که معضلی دست و پا گیر برای حیات و تنفس انسانها در جوامع بشری شده است.

رئیس اسبق راهور نیروی انتظامی تهران بزرگ عدم تهیه طرح جامع حمل و نقل و حمل و نقل شهری ناکارآمد را یکی از مشکلات پیش رو در این زمینه عنوان کرد و افزود: همچنین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در این زمینه لجام گسیخته عمل می‌کنند و عدم ارتقای کیفی صنایع و انرژی مصرفی و در عین حال حرکت کند مدیران سبب شده تا عرصه محیط زیست روز به روز بر مردم پایتخت تنگ‌تر شود تا حدی که این شهر را به تعطیلی بکشاند.

وی اذعان داشت: کار به جایی رسیده که بیشتر مردم از جمله سالمندان، کودکان و بیماران مجبورند بیشتر روزهای سال را در خانه مانده و نتوانند وارد عرصه اجتماع شوند انگار که هیچ متولی در این زمینه وجود ندارد.

هاشمی به جابجایی نمایشگاه بین‌المللی دریافت شهری تهران اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای احمدی‌نژاد شهردار بود مکرر از دولت وقت می‌خواست تا نمایشگاه از شهر تهران جابجا شود در آن زمان مصوب شد که مکانی در شهر آفتاب برای نمایشگاه بین‌المللی در نظر گرفته شود اما همین که آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد موضوع کاملاً مسکوت ماند.

وی تصریح کرد: غافل از اینکه نمایشگاه پارکینگ می‌خواهد و نیاز به حمل و نقل عمومی و ورودی و خروجی خودروها دارد.

به گفته این صاحبنظر در امور حمل و نقل و شهرسازی استفاده از هوای سالم به عنوان یک نعمت خدادادی حق هر موجود زنده‌ای است که مردم تهران از آن محروم هستند و باید در انتظار باد و باران باشند و مردم در پایتخت باید خودشان را به باد بسپارند.

استاندارد یورو 4 خودروها در پرده‌ای از ابهام

رئیس اسبق راهور نیروی انتظامی تهران با بیان اینکه استاندارد خودروها در کشور با 9 سال تأخیر از اروپا به سطح یورو 3 رسید گفت: هم اکنون استاندارد یورو 4 برای خودروهای تولید داخل در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

وی اظهار داشت: سال 59 با تصویب شورای عالی حفاظت محیط‌زیست قرار شد گاز خروجی اگزوز خودروها مطابق با استانداردهای اروپایی باشد، این در حالی است که بعد از 15 سال یعنی در تاریخ 3 / 2 / 72 در ماده 4 فصل 2 مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، سازمان محیط‌زیست و وزارت صنایع مسئولیت تدوین سازوکار اجرایی آن را یافته‌‌اند که در سال 79 با 17 سال تأخیر این استاندارد اجرایی شد.

رئیس اسبق راهور نیروی انتظامی تهران ادامه داد: در سال 81 و 82 استاندارد یورو یک و یورو 2 به ترتیب با 11 و 9 سال اختلاف با استانداردهای اروپا در کشور اجرایی شد البته استاندارد یورو 3 نیز بنابه دلایلی حذف شد.

وی بیان داشت: هم اکنون نیز تمامی صنایع موظف شدند در تیرماه سال 92 استاندارد محصولاتشان را به یورو 4 ارتقاء دهند این در حالی است که استاندارد یورو 4 هنوز در پرده ابهام قرار دارد. این در حالی است که اروپا سال آینده سطح استاندارد محصولاتش را به یورو 4 ارتقا می‌دهد.

هاشمی با انتقاد از عدم نظارت صحیح بر صنایع اضافه کرد: سازمان‌های متناظر و مجری با هم خودمانی می‌شوند و هماهنگ عمل می‌کنند که آسیب آن متوجه جامعه می‌شود.

وی یادآور شد: در سال 82 یکی از کارشناسان در شرکت خودروسازی ایران‌خودرو پیشنهاد حذف کنیستر را دارد که همین مسئله باعث افزایش بنزن و آزبست موجود در هوا شد.

هاشمی در ادامه به حریق دو دستگاه اتوبوس اشاره کرد که مقصر آن فقط راننده سوخته عنوان شد.

استاندارد تمامی خودروها تا پایان سال یورو 4 می‌شود

محسن صالحی‌نیا نماینده وزارت صنایع خطاب به هاشمی افزود: طی این سال‌ها سطح استاندارد آلایندگی‌های بسیاری از خودروها ارتقاء یافته است و خودروهایی که نتوانسته‌اند به این سطح برسند از چرخه تولید خارج شده‌‌اند و برخی توانستند با تغییراتی که در سیستم سوخت‌رسانی خود ایجاد کنند به کار خود ادامه دهند.

وی بیان داشت: بازده زمانی که اروپا استانداردش به یورو 4 ارتقاء یافت 13 سال طول کشید این در حالی است که ایران طی 9 سال استاندارد محصولاتش را با استفاده از تکنولوژی‌های دنیا ارتقاء داد.

صالحی‌نیا تصادف دو اتوبوس را بدون ربط به این بحث دانست و خاطر نشان کرد: بعد از تصادف دو اتوبوس در جاده قم کمیته‌ای متشکل از وزارت رفاه و شهرسازی، پلیس راهور ناجا، هلال‌احمر، وزارت بهداشت، وزارت صنایع و مؤسسه استاندارد تشکیل شد و این مسئله از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه هم اکنون تمامی خودروهای تولیدی مطابق استاندارد یورو 4 هستند و به تایید سازمان محیط زیست رسیده‌اند یادآور شد: هم اکنون در برخی از خودروها شرایط تولید انبوه به صورت صد در صد فراهم نشده است. اما براساس برنامه مصوبه دولت تا انتهای سال جاری تمامی خودروها ملزم به ارتقاء سطح استاندارد خودروها به یورو 4 هستند.

به دنبال حذف چهار «ت» هستیم/شهرداری در ساخت و سازهای منطقه 22 ناچار بوده یا در منافع سهیم؟

دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا معتقد است که باید چهار «ت» تبعیض، تعریف، تبانی و تعارف از سیستم اداری حذف شود و کارشناس محیط زیست نیز معتقد است شهرداری با انبوه‌سازی‌ها جلوی تنفس تهران را گرفته است و آیا شهرداری ناچار بوده و یا تمکین کرده است؟

محمدهادی حیدرزاده در ادامه برنامه مناظره در خصوص آلودگی هوا اظهار داشت: اینکه آقای هاشمی می‌گوید معمولاً دستگاه‌های دولتی در کنار هم خوش‌نشینی می‌کنند می‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: چهار «ت» در رفتار اداری مانند تعارف، تبعیض، تبانی و تعریف مشکل ایجاد کرده است که امید است بتوانیم این  چهار «ت» را از بین ببریم.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: در گذشته مشکل نگاه دولت‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست بوده است یکی از مشکلاتی که در آلودگی هوا مؤثر بوده است عدم اجرای وظایف توسط دستگاه‌های متولی بوده است. برنامه جامع کاهش آلودگی هوا قانون شده ولی اکثر دستگاه‌ها به آن عمل نکردند.

دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا بیان داشت:‌ سازمان حفاظت محیط زیست بارها خواسته است که جلوی شماره‌گذاری‌های خودروهای آلاینده را بگیرد ولی خودروسازان با لابی‌هایی که انجام داده‌اند مجدداً شماره‌گذاری‌ها را آزاد کرده‌اند.

وی افزود: یک فرش قرمز برای صنعت خودرو پهن کرده‌ایم و این صنعت بارها مصوبات محیط زیست را زیر پا گذاشته است.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: بارها عنوان شده است که تا پایان سال 92 سوخت یورو 4 در کشور اجرایی می‌شود ولی باور نداریم که این اتفاق بیفتد البته سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی افزود: تکالیف خودروسازان تنها ارتقای استاندارد خودرو نیست بلکه باید نسبت به خدمات پس از فروش نیز اقداماتی انجام دهند.

حیدرزاده درباره نصب کنیستر بر روی خودروها اظهار داشت: در صنعت خودرو در سال 88 و در مقطعی نصب این دستگاه بر روی خودروها اعلام شد ولی این اقدام تداوم نداشت.

در ادامه این برنامه ناصر کرمی کارشناس محیط زیست افزود: بعضی از خودروسازان هرگز برای عدم نصب کنیستر بر روی خودروها عذرخواهی نکرده‌اند.

وی ادامه داد: کاهش آلودگی هوای شهر تهران بسیار آسان نیست ولی می‌توان به سادگی این کار را انجام داد.

کرمی افزود: 90 درصد خودروها در تهران آلاینده هستند و شهرداری قانوناً اجازه ورود این خودروها را به شهر می‌تواند بگیرد ولی چنین قانونی در اختیار شهرداری نیست.

وی گفت: خودرویی که 2 تا 3 هزار دلار بیشتر نمی‌ارزد را در اختیار مردم و جامعه قرار می‌دهد که مشکلاتی را به وجود آورده است.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: سوخت یورو 4 در کشور نداریم و اینکه نمی‌توان عنوان کرد که سوختی که در حال توزیع است یورو 4 است.

در ادامه صالحی‌نیا نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه مناظره یادآور شد: شما اطلاعی از سوخت یورو 4 ندارید و اینکه این سوخت تمام استانداردها را دارد.

وی خطاب به حیدرزاده آیا سوخت یورو 4 در کشور استاندارد نیست گفت: یورو 4 بدون OBD تولید می‌شود که باید آن را در سوخت یورو 4 لحاظ کرد.

در ادامه صالحی‌نیا در خصوص سوخت یورو 4 افزود: بر اساس استاندارد و قوانین این سوخت در حال تولید است و نباید صنعت خودرو را به این شکل زیر سؤال ببریم در حال حاضر نیز درباره قیمت خودرو بحثی نداریم.

در ادامه کرمی به موضوع غیراستاندارد بودن موتور پیکان‌ اظهار داشت: موتور این پیکان برای دهه 40 است.

صالحی‌نیا در پاسخ به کرمی گفت: موتور پیکان استانداردهای لازم را دارد و به تأیید استاندارد رسیده است باید

درباره برنامه جامعه کاهش آلودگی هوا و ارتقای خدمات بهتر به مردم بحث شود.

در ادامه کرمی به موضوعات شهرداری در افزایش آلودگی هوا اظهار داشت: 75 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهاست و درصد کمی از این آلودگی به صنایع و وسایل گرمایشی در منازل مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: پدیده اینورژن یک پدیده طبیعی است که در تمام نقاط کشور اتفاق می‌افتد و عامل اصلی آلودگی هوا نیست.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: متأسفانه با ساخت و ساز و شهرک‌سازی در منطقه 22 جلوی تنفس تهران و ورود باد به این کلانشهر را گرفتند.

کرمی گفت: شهرداری ناچار به تمکین برای این ساخت و ساز بوده یا در منافع آن سهیم بوده است. مسیر باد غالب شهر با این ساخت و سازها مسدود شده و دو دستی گلوگاه شهر را گرفتند.

وی گفت: تا وقتی که ماشین‌ها از سوخت فسیلی استفاده می‌کند تهران نفس نخواهد کشید مگر اینکه زمانی برسد که همه از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده کنند.

این کارشناس با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران محیط زیست به وظایف خود درست عمل نکردند.

منبع خبر: فارس

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: