موج رسا
حجت‌الاسلام دیرباز تاکید کرد

کارشناس مذهبی با تاکید بر رعایت توازن در ابعاد مختلف واقعه کربلا گفت: قیام عاشورا دو پیام عبادی و سیاسی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۸۸۵۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۰

به گزارش موج رسا,  حجت‌الاسلام حسن دیرباز در جمع عزاداران حسینی حاضر در حسینیه اعظم زنجان با اشاره به مطرح شدن سؤوالات مربوط به اینکه در قرآن انداختن خود در هلاکت منع شده است، اظهار کرد: امام حسین (ع) برای این واقعه آماده شده بود، کما اینکه زمین مورد نظر را خریده و سپس بخشیده است که نتیجه اخلاقی آن رعایت حق و حقوق مردم است.

وی به طرح سؤال دیگری در مورد اطلاع سیدالشهدا در مورد شهادت خود در کربلا اشاره و اضافه کرد: بر اساس آیات الهی خدا غیب را می‌داند ولی در همین قرآن آمده است که پیامبران و اولیای الهی هم می‌دانند. 

خطیب شب دوم حسینیه اعظم زنجان با تاکید بر اینکه هر کسی که روی جسم خود کار می‌کند، توانایی پیدا می‌کند، تصریح کرد: همین توانایی برای روح هم امکان‌پذیر می‌شود، همچنانکه برای ادیان غیر الهی هم محقق شده است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که امام حسین (ع) هم از واقعه عاشورا خبر داشت هم می‌دانست و هم گفته شده بود. 

حجت‌الاسلام دیرباز به نمونه‌های موجود در مورد آگاهی انبیای الهی از واقعه عاشورا اشاره و تاکید کرد: پیامبر اسلام هم همواره و هر جا امام حسین (ع) را می‌دید، می‌بوسید و می‌گفت که جای شمشیرها را می‌بوسم، بنابراین سیدالشهدا می‌دانست کربلا محل شهادت است. 

وی تاکید کرد: پاسخ سؤال این است، امام حسین (ع) باید شهید می‌شد تا دین باقی بماند، پس خون امام هدر نرفته، بلکه منجر به پایداری دین شده است که معنی آن با هلاکت فرق می‌کند. 

کارشناس مذهبی با تاکید بر عالم بودن اولیای خدا بر علوم غیب افزود: آن‌ها با وجود داشتن این علم موظف به زندگی در بین مردم هستند، ضمن اینکه اجازه اظهار آن علم جز با اذن خداوند ندارند. 

حجت‌الاسلام دیرباز به سؤال مطرح شده در مورد آمدن زن و بچه به همراه سیدالشهدا به کربلا اشاره ابراز کرد: عزیزان هر قیامی دو قسمت خون و پیام دارد، کما اینکه اگر غدیر زنده نگه داشته می‌شد محرم پیش نمی‌آمد، بنابراین زنان و بچه‌ها در کربلا آمدند تا پیام واقعه را ابلاغ کنند اگر نبودند آن‌ها، کربلا در کربلا می‌ماند. 

وی افراط و تفریط را از دیگر شبهات مطرح شده در مورد واقعه کربلا اعلام کرد و افزود: هر قیامی یک قیام فرهنگی، سیاسی، عبادی و اجتماعی است، بنابراین کسی که برای سیدالشهدا گریه می‌کند با این امام که مظهر خوبی‌ها است، آشتی می‌کند. 

خطیب شب دوم محرم حسینیه اعظم زنجان به اقدام امام حسین (ع) در کربلا برای هدایت حاضران اشاره و تاکید کرد: سیدالشهدا در کربلا همه تلاش خود را برای نجات افراد کرد، که نتیجه آن ایجاد محبت به خوبی‌ها در دل افراد است چرا که امام حسین (ع) برای پیروزی تلاش نمی‌کرد بلکه برای هدایت تلاش می‌کرد. 

حجت‌الاسلام دیرباز با تاکید بر رعایت توازن در عزاداری سیدالشهدا اضافه کرد: در این مورد باید بین سیاست و عبادت توزان برقرار باشد تا بتوان پیام‌های آن را ترویج کرد. 

وی گریه بر سیدالشهدا را موجب نرمی دل شده و فطرت انسانی را حفظ می‌کند و خداوند این اشک را در نام امام حسین (ع) قرار داده کما اینکه اگر اذن خدا، ائمه و مادرشان نبود کسی توفیق حضور در این مجالس را پیدا نمی‌کند. کارشناس مذهبی داشتن حزن برای سیدالشهدا را موجب نرمی دل دانست و افزود: می‌توانی گریه کن، نه چشمانت تر شود، اگر نه محزون شو، که اجر بسیار دارد.

انتهای پیام/ن

مطالب مرتبط:
برچسب ها: قیام عاشورا 
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: